Hájíme veřejný zájem ve věcech drážní dopravy.

Železniční síť je jako živý organismus.
Čím rychleji ji osekáváme, tím rychlej umírá ...

Klub přátel lokálek, z.s.

Dukelských hrdinů 3/2590
690 02 Břeclav
IČ: 22871632

Registrace: MV ČR 19.4.2010 pod č.j.: VS/1-1/79685/10-R
Zapsán ve VR: Krajský soud v Brně, oddíl L, vložka 14749

mobilní telefon: (+420) 607 732 721
ID datové schránky: dd2te69
e-mail: info@klub-pratel-lokalek.cz

Transparentní účet u Fio banka, a.s. č.ú.: 2200113770/2010
IBAN: SK9083300000002200113770 BIC kód/SWIFT: FIOZSKBAXXX

Zápisky z cest

06.12.2011 17:35

Konečně se mně zase podařilo urvat trochu času a jel jsem si ověřit některé věci z let minulých (i letošního roku na jaře) ohledně tratě z Č. Třebové na Prostějov. Z minulosti vím, že zde zejména víkendový provoz nebyl malý a tak jsem si to chtěl ověřit teď na podzim, kdy by mělo, zejména v sobotu odpoledne, jezdit nejméně lidí - aspoň dle ČD, OREDO, krajů, SŽDC a dalších. protože se mně to vždy rozcházelo se skutečností, dávám i nyní malý příklad.

Předem upozorňuji, že jsem si byl vědom, že zde mohou jet lidičkové, co tu jedou kvůli rušení provozu a ty jsem se snažil z počtu cestujících eliminovat.

Jel jsem vlakem ve 14.08 z ČT, kde bylo cca 19 cestujících, z toho asi 3 - 5 bylo pravděpodobně zde kvůli ukončení provozu. na druhé straně zde byl i jeden cizinec s mezinárodní jízdenkou, který se zavazadly někam jel (pokračoval na Boskovice).

 Jak jsem předpokládal a měl zkušenosti, tak na mezilehlých zastávkách, kde jistí teoretici - chytráci chtěli rušit zastavování, byl docela rušný provoz. Výstupy, ale i nástupy byly ve všech zastávkách na trase. Ti magoři, jinak se to nazvat nedá, nemají vůbec ponětí, co zde (i jinde lidé potřebují a kam a odkud jezdí). Třeba v Anenské Studánce je sociální ústav, bydlení a zaměstnanci, kteří jezdí na všechny směry a dokonce i na delší trasy (moje zkušenost). Pokud by optimalizátoři chtěli udělat něco dobrého, pak povedou místní autobusy kolmo na tuto trať a v Anenské Studánce budou navazovat na vlaky (vedení busu od tratě 270 až do České

Třebové, s návazností i na 260 v Semaníně. To by byl,o rozumné a dělalo by to tu scházející místní dopravu. Doba jízdy by samozřejmě byla dlouhá a sloužila by částečně i jako městská doprava v Třebové. Takže výstup v Anenské Studánce, v Trpíku (evidentně místní bydlící či pracující (celkem mně je dost nejasné, jak by se třeba z toho Trpíku lidé dostávali, autobusy by to bylo dost komplikované.

Největší překvapení bylo v Kunčině, kde byl nástup 7 lidí (důchodci, s berlí, děti, rodiče) a jeli většinou do zastávek Rozstání a Trnávka. V Moravské Třebové částeční obměna, ale dost lidí pokračovalo. Nástup lidí zřejmě nakupujících, ale zřejmě i pracující cizinci, dle řeči, vzhledu a tašek. Opět ve všech dalších zastávkách nástupy a výstupy. V Chornicích výstup i nástup, většina cestujících pokračovala na Boskovice. Ve všech těchto případech si nedovedu představit, jak tito lidé budou po novu jezdit, protože se jim vše prodlouží, zkomplikuje a zdraží.

V Chornicích už bylo snadné poznat fandy a místní nebo dálkové cestující. Z normálních cestujících na Prostějov cca 4 - 5, jel motorák s vlekem, Nectava nástup a překvapení v Šubířově - nástup výpravy , asi turistů cca 13 lidí, kam přesně jeli, nevím. Ve Dzbelu celkem čilý provoz. Vystupoval jsem v Jesenci a v obou vozech cca 24 cestujících, možná o něco víc, počítal jsem již zvenku.

Zpět jsem jel v 18 hodin, ve voze asi 4 cestující, opět nástup v Nectavě, Z Chornic celkem kolem 10 cestujících (asi 2 fandové). Z Moravské Třebové již slušný počet kolem 12 a do České Třebové příjezd cca něco přes 20 lidí.

Závěr: I v takový pošmourný podzimní den a v sobotu, zde není malý provoz a je zde čilá místní přeprava, což vůbec neřeší ta optimalizace a lidé přestanou takovou dopravu využívat. V letním a prázdninovém období si tyto dva vlaky vybavují podstatně plnější a v neděle skoro až přeplněné, i ten zpáteční v podvečer musel mít někdy dva vozy, aby to pobral. je tedy naprostý nesmysl toto rušit. nevím, jaká je obsazenost ve všední dny na Chornici a dál na Prostějov, ale předpokládám, že by měla být větší. Prostě přerušit tuto přirozenou spojnici - víceméně páteřní trasu přes dost významná regionální sídla je nesmysl. Rovněž tak není fantastická domněnka, že se zde konají i nadneseně řečeno, dálkové trasy. Jak jsem pochopil dřív i nyní, využívá se to i ke spojení na Prostějov od Prahy a obráceně a do míst na trase. Čili toto se také přeruší a buď budou muset jezdit zajížďkou nebo přes všechny obce pomalými autobusy. Prostě debilita.

Pokud bych přistoupil na nějaké minimum, pak za nutné považuji jezdit tímto vlakem ( alespoň celkově 6 páry v celé trase) o sobotách a nedělích celoročně a o prázdninách denně. Ve všední dny by mělo být zachováno to páteřní spojení alespoň 4 - 5 vlak, třeba typem zrychlených, ale vzhledem k té místní dopravě je otázka, zda by to stačilo. Autobusy by měly zajišťovat skutečně přípoje k vlakům a tu místní dopravu, která tam dnes schází. Jak to tam znám, zejména kolem Chornic a dál na Moravu, pak ty obce tam mají minimální spojení a protlačit se jimi autobusy nějak rozumně je dost kumšt.

Čili potvrdilo se mi, že OREDO, Záruba, Tichý a další vůbec neznají fakta, místní poměry, natož aby se ptali lidí, co jim vyhovuje a už vůbec nemají podchycenou dálkovou a mezikrajovou dopravu. Je otázka, zda je to jen nevědomost, nezájem, či úmysl, zda to dělají někomu za úplatu na objednávku či jak, když ekonomicky ty jejich návrhy jsou nesmyslem. Takže to jen tak pro zajímavost.

Jinak před asi třemi týdny jsem byl na Štítecké trati a obsazenost až do Štítů i ze Štítů byla slušná, a to i přes nulovou návaznost autobusů. Čili celé jedna velká lež a je otázkou komu a čemu to slouží a to by mělo být hlavním motivem dalšího snažení, stejně jako dát dohromady co nejpřesnější propočty co to všechno stojí a kolik stojí doprava jednotlivých vozidel.

  • autor: ing. Antonín Minařík
TOPlist