Hájíme veřejný zájem ve věcech drážní dopravy.

Železniční síť je jako živý organismus.
Čím rychleji ji osekáváme, tím rychlej umírá ...

Klub přátel lokálek, z.s.

Dukelských hrdinů 3/2590
690 02 Břeclav
IČ: 22871632

Registrace: MV ČR 19.4.2010 pod č.j.: VS/1-1/79685/10-R
Zapsán ve VR: Krajský soud v Brně, oddíl L, vložka 14749

mobilní telefon: (+420) 607 732 721
ID datové schránky: dd2te69
e-mail: info@klub-pratel-lokalek.cz

Transparentní účet u Fio banka, a.s. č.ú.: 2200113770/2010
IBAN: SK9083300000002200113770 BIC kód/SWIFT: FIOZSKBAXXX

Vlaky zamíří hlavně do Pardubic. Odlehlá místa mají smůlu

26.11.2011 09:55

Každým dnem se blíží datum, kdy veřejnou dopravu v kraji zasáhne podstatná změna. S nástupem nového jízdního řádu bude realizován takzvaný koncept optimalizace veřejné dopravy v Pardubickém kraji. Ti kdo tento koncept vytvořili a kdo o něm rozhodují – Kraj, OREDO - ti jej prosazují a obhajují. Má však také spousta odpůrců, jak mezi běžnými občany tak i odborníky na dopravu. Základním zaklínadlem optimalizace je úspora nákladů na veřejnou dopravu.  S blížící se realizací, kdy jsou čím dál jasnější detaily této nové koncepce, se nemohu ubránit názoru, že je to úspora  ve smyslu „šetřím, ať to stojí co to stojí“.

Nový koncept rozděluje občany kraje na dvě kategorie. Občanům prvé kategorie – občanům měst a aglomerací kolem sídel, se nabídne kvalitnější a možná i modernější doprava včetně železniční. Občanům druhé kategorie – venkova, se nabídne snížení počtu spojů, v řadě míst zrušení „příliš luxusní“ železnice vůbec a náhrada „levnou“ autobusovou dopravou. Argumentuje se nízkým počtem cestujících a v současné době již i odsouhlasením a dokonce podporou tohoto projektu ze strany většiny starostů dotčených obcí. Takže vše ji v nejlepším pořádku. Opak je ale pravdou , ve skutečnosti je to jen další rána v likvidaci venkova, což je hlavní důvod nízkého počtu cestujících. Kde není občan obyvatel, těžko může být pravidelný cestující. Vedle mála pracovních příležitostí, rušení služeb pod záminkou snižování nákladů – pošta, lékař, škola, se omezením veřejné dopravy jen dále zkomplikuje dostupnost těchto služeb pro ty kdo na venkově stále ještě žijí.  Je to jen urychlení „spirály smrti“ pro likvidaci běžného života na venkově a vytvoření z něj chalupářského skanzenu.

Přitom cílem veřejné správy by měl být pravý opak, co největší srovnání životních podmínek na svěřeném území. A kvalitní veřejná doprava je pro realizace tohoto cíle jedním z nejúčinnějších nástrojů. Proč se to neděje, ale realizuje se pravý opak? Proč se mohou uskutečnit taková rozhodnutí, která venkov dále poškodí? Na to je vcelku jednoduchá odpověď. Politická rozhodnutí se nedělají podle potřebnosti, ale podle množství voličů, které zasáhnou. A na venkově stejně již nikdo nežije, takže politický = voličský dopad je minimální. Tak o co jde, vlastně o nic......

  • autor: ing. Petr Tejkl
TOPlist