Hájíme veřejný zájem ve věcech drážní dopravy.

Železniční síť je jako živý organismus.
Čím rychleji ji osekáváme, tím rychlej umírá ...

Klub přátel lokálek, z.s.

Dukelských hrdinů 3/2590
690 02 Břeclav
IČ: 22871632

Registrace: MV ČR 19.4.2010 pod č.j.: VS/1-1/79685/10-R
Zapsán ve VR: Krajský soud v Brně, oddíl L, vložka 14749

mobilní telefon: (+420) 607 732 721
ID datové schránky: dd2te69
e-mail: info@klub-pratel-lokalek.cz

Transparentní účet u Fio banka, a.s. č.ú.: 2200113770/2010
IBAN: SK9083300000002200113770 BIC kód/SWIFT: FIOZSKBAXXX

Víte jak také může vypadat regionální železnice???

02.03.2011 13:00

EXEMPLA TRAHUNT - ukážeme si na příkladu Regionální trati Zell am See – Krimml v sousedním Rakousku, jak to může vypadat, pokud je zájem regionální dráhu zachovat a využívat.

  • Existence železniční tratě vedoucí vašim městem nebo obcí je v současné době ohrožena z důvodů údajného nedostatku finančních prostředků. Doprava se má přesunout na autobusy. Regionální železnici údajně nikdo nepoužívá a je drahá. V technickém a provozním stavu v jakém je, skutečně neslouží tak jak by mohla a hlavně měla. Její zdevastovaný stav je považován za normální. Málokdo tuší a má zkušenost, že regionální železnice může vypadat podstatně jinak a především podstatně lépe sloužit občanům a tak napomáhat rozvoji obcí a celého regionu a také pomoci ekologickému rozvoji cestovního ruchu. Dokáže i úspěšně konkurovat individuální dopravě.
  • Nevěříte tomu? Věnujte několik minut následujícím řádkům, které ukazují vzorový příklad, který vznikl za podstatně horší situace, než ve které se nachází právě ta „vaše“ tzv. neperspektivní trať.
Regionální trať Zell am See - Krimml
  • V roce 2005 smetla povodeň tuto trať a nechala za sebou v lepším případě trosky ve většině trasy vůbec nic. Správce trati,státní společnost, i provozovatel, monopolní státní dopravce,navrhli trať na zrušení. Obce podél trati a Kraj (země Salzburg) se však rozhodly trať obnovit na úrovni 21. století. V řadě míst byla trať absolutně zničena a tak bylo snazší ji položit v nové trase, která byla buď přímější, nebo blíže k obcím, případně její těleso slouží také jako protipovodňová ochrana. I když Rakousko není nový člen EU i zde většinu – 80% - nákladů zaplatila EU. Pokud je snaha ze strany regionů, jde vše. EU regionální ekologickou železniční dopravu obecně podporuje.
  • Výsledkem je moderní, regionální železniční systém atraktivní jak pro obyvatele regionu, tak turisty. Železnice se stala v této turistické oblasti – Kaprun, Krimmelské vodopády apod. – další atrakcí a osou rozvoje a života regionu.

Pár údajů:

  • Rekonstrukce… náklady 32 000 000 Eur
  • Nové využití pro původní budovy - stylová podoba zastávek
  • Nová - moderní vozidla na nové moderní trati
  • PŘINESLO to nejdůležitější - CESTUJÍCÍ - před povodní r.2004 200000, po rekonstrukci 2010 800000 cestujících

Při otevření trati bylo mimo jiné řečeno:

  • „Podařilo se nám společně něco, co lze považovat za jen těžko možné“ řekl při slavnostním projevu náměstek hejtmana Dr. Wilfried Haslauer. Celková investice je 32,3 mio Eur, kromě toho země Salzburg financuje dalšími statisíci Eur provoz této dráhy. Další prostředky se investují do reklamy této dráhy ve vazbě na turistický ruch.“ Tyto investice představují jasný signál veřejnosti, jaký je vztah politiků země Salzburg k železniční dopravě“ bylo dále řečeno.
  • Významný podíl na znovuobnovení železnice mají i obce na její trase. Nejen že pečují o zastávky a aktivně propagují železnici v rámci turistického ruchu, ale významně podpořily i získání nutných pozemků při změně trasování rekonstruované železnice. Nově rekonstruovaná železnice na druhé straně slouží i jako protipovodňové opatření a sama je lépe zabezpečena proti účinkům povodní.
  • "Tato trať má dlouhou minulost, ale především velkou budoucnost jako páteř regionální dopravy v 21. století. To dokazuje pozitivní trend v počtu cestujících a další plánovaná výstavba stanic a zastávek, aktivně se pracuje na prodloužení trati až přímo ke krimmelským vodopádům ." řekl Gunter Mackinger, ředitel SLB.
TOPlist