Hájíme veřejný zájem ve věcech drážní dopravy.

Železniční síť je jako živý organismus.
Čím rychleji ji osekáváme, tím rychlej umírá ...

Klub přátel lokálek, z.s.

Dukelských hrdinů 3/2590
690 02 Břeclav
IČ: 22871632

Registrace: MV ČR 19.4.2010 pod č.j.: VS/1-1/79685/10-R
Zapsán ve VR: Krajský soud v Brně, oddíl L, vložka 14749

mobilní telefon: (+420) 607 732 721
ID datové schránky: dd2te69
e-mail: info@klub-pratel-lokalek.cz

Transparentní účet u Fio banka, a.s. č.ú.: 2200113770/2010
IBAN: SK9083300000002200113770 BIC kód/SWIFT: FIOZSKBAXXX

Rušení rychlíků se může proměnit v devastaci dopravy!

17.08.2011 11:00

Ministerstvo dopravy zkrátí ČD dotace o 200 milionů, ohroženo je tak až 8% rychlíků. Jak celá akce ovšem může dopadnout?

Z cca 500 rychlíků se má škrtnout zhruba 40. Že jeden dva rychlíky nikoho nevytrhnou? Ale škrtnou se ty opravdu prázdné? Už dlouhou dobu mám pocit, že se rušení děje od stolu ve stylu: v 5:00 jedou lidi do práce, v 7:00 děti do školy, v devět - á v devět nejede nikdo. Škrt. V jedenáct můžou jet lidi k doktorovi, v jednu lidi na odpolední, ve tři děti ze školy, v pět, to možná také někdo z práce či školy, v sedm - nikdo. V devět - taky nikdo! A v jedenáct jede osobák, to se mě netýká. Ano, i takto můžou škrty v reálu vypadat. Co na tom, že v devět jezdí lidi k doktorovi či na úřady, v sedm můžou ještě stále jezdit lidi z práce a v devět na noční.

Ještě zajímavější je, že v jedenáct jede vlak opravdu prázdný, protože přípoje, kterými lidi jezdí se po nedávné optimalizaci zrušily. Respektive, přijedou o 10 minut později než rychlík. Ze podobného důvodu jezdí prázdný i rychlík ve tři hodiny odpoledne, neboť autobusové přípoje přijíždějí k vlaku přesně v čas jeho odjezdu a mezi vlakem a autobusem nejsou zajištěné přestupy. Také rychlík v sedm hodin ráno jede prázdný, neboť osobní vlak, který k němu přivážel žáky byl v rámci úspor zrušen, takže všech pravidelných 30 cestujících nyní jezdí autobusem, který navazuje na další autobus. Přípoj na vlak je sice zajištěn, ale téměř nikdo ho nevyužívá, protože by musel jít 100 metrů pěšky. Kromě toho těch 30 cestujících, které vozil motoráček, se zredukovalo na polovinu, neboť odpoledne nestíhají autobus domů, a nemají možnost využít různých slev ČD (Inkarta, týdenní jízdné, zpáteční sleva, skupinová sleva). Místo toho se domluvili a jezdí spolu autem.

Jenže lidé nejezdí pouze do práce, k lékaři a do škol. Proto třeba rychlík v devět hodin jezdí poměrně plný, to samé platí o rychlíku v sedm večer. O víkendech poté jedou rychlíky v 5,9,13,17,21 hodin, a přestože se od úřednického stolu může zdát, že o víkendech nikdo nebude vstávat brzo, tudíž se může zrušit vlak v pět, tak právě spoj v pět patří k nejplnějším, už kvůli přípojům na další rychlíky. Rychlík v jednu sice jezdí poloprázdný, zpátky se však vrací v 17 hodin a to, zejména v neděli, jezdí naplněný na sto procent. Z toho těží další vlaky a autobusy navazující na tento spoj. V případě zrušení by ubylo lidí i v nich!

Rozkaz zněl přeci jasně, škrtnout několik rychlíků. A to ještě stále není vše. Ministerstvo financí hodlá sebrat regionální dopravě 600 milionů.
Škrtne se tedy osobák, který jede ve čtyři hodiny ráno. Co na tom, že tím osobákem jezdí lidé, kteří dále přestupují na další vlak/autobus, aby byli na šestou v práci? Osobní vlak, který jede ve čtyři hodiny odpoledne po škrtech bude jezdit jen ve dny školního vyučování. Problémem může být, že z pravidelných 40 cestujících je školáků asi pět, zbytek jsou lidé, kteří končí po třetí hodině na úřadě. Tím ubyde cestujících ve spoji, který je naopak ráno veze do práce. Zruší se také osobák v jedenáct večer a hle, ti z odpolední se nemají jak dostat do práce. Autobus nejede, hold se přejde na auta. Dejme tomu, že těch dělníků je kolem dvaceti, a tedy dvacet lidí nepojede ani tím rychlíkem v jednu hodinu odpoledne. Další kandidát na zrušení!

Případně by místo toho večerního osobáku jet autobus. Jenže místa, která obslouží vlak během 30 minut objede autobus, kvůli špatným silnicím a zajížďkám za 50 minut, navíc dráž.

Nešlo by to udělat jinak? Ale jistě. Tak třeba lépe zkoordinovat autobusy a vlaky, aby si neujížděly před nosem. Takto se prodělává velká suma peněz. Špatné by také nebylo občas zkontrolovat řidiče těch autobusů, neb někteří k vlakovému nádraží ani nejezdí, a zůstávají stát na autobusáku. Na škodu by také nebylo večerní osobák posunout na 22:30, protože odpolední končí v deset večer a na vlakovém nádraží bývají lidé kolem půl jedenácté. Porušil by sice dvouhodinový takt, ale ku prospěchu věci. Naopak, osobní vlak by se mohl posunout na 16:15, neb blízká škola končí v 16 hodin, a studenti to na vlak za 15 minut nestíhají. A poté musejí čekat až do 17 hodin na rychlík. Pro část studentů to je po získání řidičského průkazu dostatečný motiv, aby jezdili do školy autem.
Naopak zrušit se může osobní vlak v osm hodin večer, tím opravdu nikdo nejezdí, třebas i kvůli autobusu jedoucímu v 19:45.

Částečně by se také mohlo ušetřit, kdyby část trasy jezdily ČD na vlastní podnikatelské riziko. Ke konci trasy mezi městy CH a M totiž pravidelně jezdí každým spojem až 60 lidí. Někteří autobusoví dopravci jezdí mezi těmito městy již několik let, bez dotací, ale s plnými autobusy.

Samozřejmě, problém je i smluvní cena, která je dohodnutá mezi ČD a kraji, nemluvě o desetiletém břemenu.

Výše jsem nastínil, jak by rušení a různé optimalizování nemělo, opakuji nemělo vypadat. Ale obávám se, že tak vypadat bude. Rozkaz zněl přitom jasně - škrtat. Nikdo nehledí na fakt, že by se mohlo uspořit i jiným způsobem.

TOPlist