Hájíme veřejný zájem ve věcech drážní dopravy.

Železniční síť je jako živý organismus.
Čím rychleji ji osekáváme, tím rychlej umírá ...

Klub přátel lokálek, z.s.

Dukelských hrdinů 3/2590
690 02 Břeclav
IČ: 22871632

Registrace: MV ČR 19.4.2010 pod č.j.: VS/1-1/79685/10-R
Zapsán ve VR: Krajský soud v Brně, oddíl L, vložka 14749

mobilní telefon: (+420) 607 732 721
ID datové schránky: dd2te69
e-mail: info@klub-pratel-lokalek.cz

Transparentní účet u Fio banka, a.s. č.ú.: 2200113770/2010
IBAN: SK9083300000002200113770 BIC kód/SWIFT: FIOZSKBAXXX

Pane Kalousku, nechte vlaky na pokoji!!

01.07.2011 21:50

Klub přátel lokálek tento text uveřejnuje záměrně, protože se nám zdá zajímavý. Ovšem na rozdíl od autora problém vidíme jinde. Samozřejmě, že Kalousek není bez viny, ale prvotní příčinou nastálého stavu je fakt, že sociálnědemokratičtí hejtmani na deset let dali narkomanovi jistotu, že svou dávku dostane pravidelně a včas. Zafixovali nákladovost na nereálné hladině. Krajům je jedno, jestli ten konkrétní osobokilometr realizuje motoráček 810 nebo lokomotiva řady 363 se třemi vozy. Pak se nikdo nemůže divit Kalouskovi, že tuto ztrátu nechce dofinancovávat.

Ministr financí si evidentně udělal ze škrtání peněz koníčka. Opět se bude snažit omezit přísun peněz na vlaky.

Pan Kalousek navrhuje sebrat krajům 653 milionů korun, které dostávají přes MDS na provoz vlaků, což přestavuje zhruba pětinu všech peněz, které od ministerstva následně přeposílají dopravcům, čili ve většině případů ČD. Mimo to, hodlá pan ministr sebrat 415 milionů na objednávky rychlíků. Výtažek z článku dnešní MF DNES.

I když je zatím návrh ve velice raném stádiu, jde o nehoráznost nejvyššího charakteru. Ač se zcela určitě bude pan Kalousek bránit tomuto názvu, tak se jedná o likvidaci veřejné dopravy! Chápu, že pan ministr jel vlakem před hodně lety, tudíž ani netuší, že na vlaku je spousta lidí závislých, neb s ním jezdí do práce, do škol, k doktorům. Nehledě na to, že s každým dalším omezením veřejné dopravy citelně ubydou cestující, protože k čemu mi bude, že mi z deseti spojů na trati zůstanou dva? Pokud nebude jiné možnosti, budu nucen využívat vlastní dopravu, a z té už jen těžko přestoupím do vlaku. A kdyby v každém vlaku jelo 10 lidí a všichni přesedli do aut, stoupne v České republice hustota provozu o neuvěřitelné číslo, které by současné silnice jen těžko pojaly!

Úbytek cestujících nezasáhne jen vlaky, ale i autobusy, a další přidružené služby (prodejci na nádražích...), čili vláda možná uspoří (úspory prošustruje jinde) na dotacích, ale z daní a dalších poplatků ji přijde mnohem, mnohem méně peněz! Uvědomuje si to pan Kalousek vůbec nebo jde o záměrné ničení veřejného sektoru, potažmo veřejné dopravy? Či snad má tento záměr dostat do kolen České dráhy? Otázek se klade mnoho, pochybuji, že na ně dostaneme od ministra financí pravdivou odpověď.

Ministerstvo financí spolu s ministerstvem dopravy by se spíše mělo zaměřit na úspěšnost všech optimalizací dopravy, které dopravu ničí a ještě stojí hromadu peněz! Mnohdy jsou cestující nedobrovolně natlačeni do autobusů místo vlaků. Následkem toho jezdí autobusy prázdné a objednavatel (nejčastěji kraj) tučně doplácí.

Jako bývalý příznivec vlády rozpočtové odpovědnosti vám poradím. Pane ministře, zkuste nejdříve o pětinu zkrátit počet zaměstnanců v ministerstvu (plošně zkrátit o pětinu lidí těch nejméně výkonných) a o pětinu si zkrátit rozpočet. Totéž aplikujte ve všech rezortech. Jste si jistý, že to ustojíte? Jste si jistý, že ČD, a vlaková doprava vůbec, ustojí tento extrémně radikální řez? Víte o tom, že tímto krokem tisícům občanů velice zkomplikujete život?
Jsem si jistý, pane Kalousku, že máte auto. Rozřezejte ho na pět kusů a zkuste se dostat do práce. Případně se odstěhujte do nějaké vesnice a do práce si jezděte vlakem. Jsem pro úsporná opatření, ale musí dávat smysl!

Krácení dotací na veřejnou dopravu sice není tolik ožehavé téma jako ubírání peněz doktorům či policistům, ale zasáhne obyvatele stejně, ne-li více!

Pane Kalousku, nechte vlaky na pokoji! Pevně věřím, že se vám tento nesmyslný návrh nepodaří prosadit.

TOPlist