• 164 Kadaň - Kaštice
  • 165 Vilémov u Kadaně - Kadaňský Rohozec
  • 132 Děčín - Oldřichov u Duchcova
  • 113 Lovosice - Most
  • 137 Chomutov - Vejprty (pouhé dva páry spojů o víkendu)
  • 084 Rumburk - Mikulášovice (v pracovní dny jezdí autobusy, vlaky pouze o víkendu, doprava zastavena od 13.12.2011)
  • 088 Rumburk - Jiříkov
  • 095 Račíněves - Libochovice

na dalších tratích byl provoz výrazně zredukován:

  • 160 (osobní vlaky v úseku Žihle - Žatec západ)
  • 124 (spěšné vlaky Lužná u Rakovníka - Chomutov, rušení na návrh MD od 13.12.2011)
  • 114/123 (spěšné vlaky Žatec - Louny, od 13.12.2011).

Vy jste nastoupila do funkce hejtmanky v roce 2008, tedy dva roky po zastavení provozu na některých tratích (třeba 164 a 165), avšak i během Vašeho působení došlo k ukončení provozu třeba na trati 132, nebo k zrušení osobních vlaků na trati 160.

Jistě si uvědomujete přínos železnice pro region. Kdysi dávno znamenala železnice život pro obec, kterou vedla. Dnes již takový potenciál nemá, přesto je stále důležitá. Především díky tomu, že se díky ní mohou dostat lidé do práce. Ano, lidé mohou jet i autobusy, ale ne každý pojede autobusem. To raději autem, pokud má tu možnost.
Železnice je zcela určitě důležitá také pro turistiku. Přeci jen jet na Dočesnou automobilem návštěvníka eliminuje v možnosti se napít. Cesta veřejnou dopravou je tedy jediným východiskem a vlak vítězí nad autobusem, protože je v něm pro nejhorší případy záchod. Mnoho lidí také spojuje s výletem za kulturou pokochat se během jízdy vlakem českým venkovem.

V současné situaci jistě řešíte problémy na Šluknovsku. Nebudu Vám tvrdit, že za současné problémy mohou zrušené vlaky, přesto i ony mohou mít jistou malou souvislost.
Jestliže do vesnice, malého městečka, zajíždí vlaky, lidé mají jistotu, že se dostanou do práce a jejich děti do školy. Ne každý má řidičský průkaz. Možná rodiče pracují v podniku, který se drží ve vesnici. Ovšem, se zrušením železnice se lidé z okolních obcí nemohou dostat do onoho podniku, protože případná autobusová doprava jim nevyhovuje, či musí několikrát přestupovat. Pokud se podniku nyní nabídne mít prostory někde ve městě, přesune se okamžitě, neboť co v místě, kde už ani ten vlak nejezdí? A lidé půjdou za prací - do města. Samozřejmě, těžko se někdo přestěhuje jen kvůli zrušení osobních vlaků, ale v konečném důsledku se ty zrušené vlaky mohou stát pomyslným jazýčkem na miskách vah. Jenže, ti, kteří půjdou do města, prodají dům, poměrně levně (co v místě, kam ani ten vlak nejezdí) a do domu se mohou nastěhovat nepřizpůsobiví. Statisticky není úbytek lidí znát a část lidí se přizpůsobí a do těch náhradních autobusů přejdou.
Se zrušením vlaků také může souviset úbytek turistů v dané lokaci, s koncem prodejny či hospody, a tedy s postupným "zánikem" venkova. Jeden můj kamarád to nazval "cestou do Šluknova"...

V sedmdesátých letech ve Francii rozpad veřejné dopravy zapříčinil vylidnění mnoha venkovských oblastí. Opravdu se musíme vydat touto cestou?

Ptám se Vás, proč po Vašem nástupu nedošlo k rehabilitaci provozu na některých tratích, a dál se rušilo? Můžete mi argumentovat nutností ušetřit peníze, avšak jak takové šetření může skončit, jsem nastínil v odstavci výše.
Samozřejmě, ne všude se vyplatí provozovat vlak, například na trati 165 až do Kadaňského Rohozce, kde žije pár obyvatel, zde autobus postačí (dnes tu jezdí 2x denně a pouze ve dny školního vyučování), avšak do blízkých Radonic již smysl má! Ale na trati 160 osobní vlaky mají také smysl, zvláště když spojí Podbořansko se Žatcem a bývalým okresním městem Louny, do něhož chybí ucelené spojení právě z Podbořanska. Pouze od 12.9. zde jezdí dálková linky 560901 několika spoji. Přičemž ještě v roce 2007 mezi Podbořanskem a městem Louny jezdilo několik párů osobních vlaků. Osobní vlaky byly poté ukončeny v Žatci, následně v Podbořanech, a od 12.12.2010 zcela zrušeny. Nelze se divit, že postupným omezením ubylo cestujících v osobních vlacích. Částečně se to také ovšem projevilo špatnými návaznostmi na ostatní linky.
Od změny jízdních řádů 12.12.2010 se mi zdá, že tu jezdí příliš autobusů, ale málo cestujících.

V okolí krajského města Ústí nad Labem se tedy lze projíždět o víkendu vlakem, ale zde, a na spoustu jiných místech nikoli.

V rozhovoru tvrdíte, paní hejtmanko, že kvůli pracovnímu programu trávíte při cestování autem víc času, než byste si přála. Musím říct, že většina lidí také, a to jen proto, že se potřebují dostat ráno do práce, a jinak než autem, nemohou.

S pozdravem,  Martin Fencl