Hájíme veřejný zájem ve věcech drážní dopravy.

Železniční síť je jako živý organismus.
Čím rychleji ji osekáváme, tím rychlej umírá ...

Klub přátel lokálek, z.s.

Dukelských hrdinů 3/2590
690 02 Břeclav
IČ: 22871632

Registrace: MV ČR 19.4.2010 pod č.j.: VS/1-1/79685/10-R
Zapsán ve VR: Krajský soud v Brně, oddíl L, vložka 14749

mobilní telefon: (+420) 607 732 721
ID datové schránky: dd2te69
e-mail: info@klub-pratel-lokalek.cz

Transparentní účet u Fio banka, a.s. č.ú.: 2200113770/2010
IBAN: SK9083300000002200113770 BIC kód/SWIFT: FIOZSKBAXXX

Lokálka nebo cyklostezka?

24.01.2012 16:50

Mutěnice, Kyjov – Pražce a koleje z trati mezi Mutěnicemi a Kyjovem už mizejí. PřestoKlub přátel lokálek ještě bojuje za její záchranu peticí i sbírkou. To ohrožuje brzkou výstavbu plánované cyklostezky a dělá vrásky jak na čele cyklistů, tak starostů Dobrovolného svazku obcí Mutěnka.

"Podali jsme na ministerstvo dopravy žádost o převod vlastnictví dráhy a současně i žádost na obnovu řízení o zrušení dráhy," uvedl za Klub přátel lokálek předseda výkonného výboru Marek Tomek z Břeclavi. Ten upozorňuje na to, že trať sice ministerstvo dopravy úředně zrušilo koncem dubna 2009, ale v běhu tříleté lhůty zažádal KŽC Doprava o obnovu řízení o jejím zrušení.
KŽC podalo žádost o obnovu řízení loni v září a Klub přátel lokálek zase v prosinci požádal o bezúplatný převod trati. Přesto se po Novém roce začalo na základě rozhodnutí stavebního úřadu s odstraňováním kolejových polí a svršků. "Podali jsme u krajského soudu předběžné opatření, protože nelze demolovat něco, co je předmětem žádosti, dosud nepravomocně rozhodnuté," myslí si Tomek s tím, že pokud soud vyhoví předběžnému opatření, likvidační práce se zastaví a klub podá restituční žalobu na navrácení trati do předchozího stavu.
Snahy Klubu přátel lokálek o záchranu lokální dráhy mezi Mutěnicemi a Kyjovem podpořilo v pátek v internetové petici už více než devět set hlasů a dalších dvě stě lidí mělo podle Tomka podepsat petici přímo v obcích. "Z prvních pěti set lidí na internetu je jen čtrnáct z Mutěnic, Dubňan, Svatobořic­Mistřína nebo Kyjova. Je to jako bychom tady my měli rozhodovat o Karlově mostě," kroutí nevěřícně hlavou mutěnický starosta Dušan Horák.

Klub dokonce pořádá sbírku, na záchranu lokálky se zatím vybralo více než čtrnáct tisíc korun. "Pokud ministerstvo naše argumenty vyslyší, dráha právně obživne, čili bude k dispozici jakémukoliv dopravci," doufá Tomek. Klub přátel lokálek chce v první fázi obnovy trati hlavně přitáhnout zájem veřejnosti a zprovoznit půjčovnu drezín. Ve druhé pak obnovit železniční spojení mezi Kyjovem a Hodonínem a zajistit práci až dvaceti lidem. Záchrana železnice ale stojí v cestě připravované cyklostezce. Na tu už Dobrovolný svazek obcí Mutěnka získal z dotací více než třináct z celkových devatenácti milionů korun. Mutěnka ještě navíc čeká na rozhodnutí ministerstva, na jehož podkladě mu Správa dopravní železniční cesty převede pozemky pod drahou.

"Akce Klubu přátel lokálek přišla hodinu po dvanácté. Zrušení trati bylo opodstatněné, protože po ní téměř nikdo nejezdil. Myslím si, že výstavba cyklostezky je jediné smysluplné využití drážního tělesa," říká předseda Mutěnky Horák. Podle něj je škoda, že se Klub začal o trať zajímat až koncem minulého roku a že zachraňuje, co už se zachránit nedá. Navíc mutěnický starosta upozorňuje také na to, že obce už do projektu a přípravných prací investovaly kolem dvou milionů korun. "Myslím si, že je lepší mít patnáct kilometrů souvislé cyklostezky, po níž se projede tisíce turistů na kolech, než aby tudy jezdila jednou za týden nedělní lokálka," nabídl svůj pohled Horák. Cyklisté jsou pro cyklostezku. "Trasa ulehčí silničnímu provozu a cyklistům nabídne bezpečné cestování. Navíc cyklostezku budou využívat i bruslaři," říká předseda kyjovských cyklistů Vladimír Hušek. Ten očekává, že u nové cyklostezky vnikne i odpočinková zóna. 

TOPlist