Hájíme veřejný zájem ve věcech drážní dopravy.

Železniční síť je jako živý organismus.
Čím rychleji ji osekáváme, tím rychlej umírá ...

Klub přátel lokálek, z.s.

Dukelských hrdinů 3/2590
690 02 Břeclav
IČ: 22871632

Registrace: MV ČR 19.4.2010 pod č.j.: VS/1-1/79685/10-R
Zapsán ve VR: Krajský soud v Brně, oddíl L, vložka 14749

mobilní telefon: (+420) 607 732 721
ID datové schránky: dd2te69
e-mail: info@klub-pratel-lokalek.cz

Transparentní účet u Fio banka, a.s. č.ú.: 2200113770/2010
IBAN: SK9083300000002200113770 BIC kód/SWIFT: FIOZSKBAXXX

Kupa hnoje z HN

06.12.2011 22:25

V dnešních Hospodářských novinách se redaktoru Markovi Pokornému (marek.pokorny@economia.cz) podařilo navršit celkem solidní hromadu hnoje. Přepisovat tvrzení pana Hally bez sebemenší snahy o ověření zdrojů svědčí o tom, že autor není novinář, ale pouze si na něj hraje. Názor si udělejte sami, text nebyl nijak upravován.

Železničáři vydají desítky milionů korun na údržbu tratí, které nechtějí i když na trase projede vlak jednou za rok, musí se o ni starat i v zimě. Loni v prosinci vyjel poslední vlak na čtrnáctikilometrové trati z Chrudimi do Heřmanova Městce. České dráhy se s Pardubickým krajem dohodly, že pro malý zájem ukončí pravidelný provoz. Jenže ruch na trati neustal. I když byla pravidelná doprava zrušena, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ji stále udržuje tak, jako by měl každou chvíli vyjet vlak. "Sněžné drezíny tu trať letos v zimě udržovaly snad častěji, než když se po ní jezdilo," kroutí hlavou starosta Heřmanova Městce Aleš Jiroutek.

5 milionů jen tak
Loni jsme za udržení provozuschopnosti této trati zaplatili 4,55 milionu, ale na poplatcích za použití dopravní cesty jsme vybrali jen 166 tisíc korun," říká mluvčí SŽDC Pavel Halla. Letošní číslo bude podobné - jen v kolonce poplatek za použití dopravní cesty bude nula.

Podobných tratí jsou v Česku desítky. A i když se po nich prakticky nejezdí, jejich údržba stojí více než sto milionů korun.
Drážní zákon totiž říká, že pokud trať není oficiálně zrušená, tak musí být udržována v provozuschopném stavu. A zrušit ji je velmi obtížné.
"Pokaždé se ozve nějaký odpůrce zrušení a my to pak musíme udržovat. Bohužel ta současná legislativa je taková," dodává Halla. "Podle současných pravidel je prakticky nemožné zrušit nevyužívanou trať," potvrdil náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl.

Jen jedna jízda... a plať!
A některé obce dobře vědí, jak současný stav udržet. Proti definitivnímu zrušení trati z Hrušovan nad Jevišovkou na Znojemsku bojuje například Hevlín. "Stačí objednat za rok jednu víkendovou jízdu a oni se dál musí o trať starat," říká místostarosta obce Jiří Dohnal. I uvedená "klička" je důvodem chystané změny pravidel. "To by už příště nemělo být možné. Aby se stát celý rok o trať staral jen kvůli tomu, že se tam jednou v létě nějaký soukromník projede při své komerční akci," uvádí Halla.
Pravidla se mají změnit tak, že ještě před zahájením správního řízení o zrušení trati ji SŽDC nabídne k prodeji. Ovšem ne za symbolickou korunu, jak si představují některé obce. "Bude záležet na znaleckém odhadu. Stát nemůže rozprodávat majetek za symbolickou cenu," říká striktně Halla.
A cena zřejmě bude v milionech. Když správci drážní cesty prodávali jedenáctikilometrovou trať z Nového Jičína do Hostašovic, zničenou předloni povodněmi, utržili jeden a čtvrt milionu korun. V první várce by mělo být jedenáct tratí, které se správa pokusila prodat již loni. Ale bez úspěchu. A to i přesto, že na všech již skončila pravidelná doprava. Ve všech případech se totiž proti zrušení trati někdo odvolal, a správní řízení tak zamrzlo. Nezájem o koupi tak má umožnit hladší průběh správního řízení o zrušení trati. "Individuální prodej bude ale stejně pokaždé schvalovat vláda," podotkl Halla.

Nový zájemce se současně bude muset zavázat, že nebude chtít dotace na údržbu trati. Jen u prvních jedenácti navržených tratí to představuje zhruba 60 milionů ušetřených korun. "Ty peníze se pak přidají na údržbu tratí, které jsou vytížené," dodává Hampl. Návrh, který ministerstvo dopravy nyní posílá k připomínkovému řízení, počítá se zachováním údržby jen v případech, kdy na trať vyjedou alespoň dva vlaky denně v každém směru. SŽDC předpokládá, že v některých případech budou mít o provozování tratí zájem podniky, které se nacházejí poblíž. A trať se tak změní na vlečku, o kterou se budou starat sami.

Údržba tratí 

60 milionů korun stojí ročně údržba 11 tratí, které se nevyužívají a stát je nyní chce nabídnout k prodeji. A pokud se nenajde zájemce, zruší je.
Celkově stojí údržba železničních tratí v Česku přes 6 miliard korun. Z toho 1,14 miliardy korun jde na tratě regionální.

Tratě na prodej (a nebo ke zrušení)

  • Hrušovany n/J.- Hevlín 7 km (Jihomoravský kraj)
  • Čelákovice - Mochov 4 km (Středočeský kraj)
  • Aš - Aš hranice - Selb(Karlovarský kraj)
  • Královec - Žacléř 3 km (Královehradecký kraj)
  • Bruntál - Malá Morávka 17 km (Moravskoslezský kraj)
  • Krásný Jez - Loket předměstí 14 km (Karlovarský kraj)
  • Broumov - Otovice zast. 4 km (Královehradecký kraj)
  • Čížkovice - Obrnice 36 km (Ústecký kraj)
  • Kralovice - Mladotice 11 km (Plzeňský kraj)
  • Čejč - Uhřice u Kyjova 15 km (Jihomoravský kraj)
  • Libochovice - Račiněves 20 km (Ústecký kraj)
TOPlist