Hájíme veřejný zájem ve věcech drážní dopravy.

Železniční síť je jako živý organismus.
Čím rychleji ji osekáváme, tím rychlej umírá ...

Klub přátel lokálek, z.s.

Dukelských hrdinů 3/2590
690 02 Břeclav
IČ: 22871632

Registrace: MV ČR 19.4.2010 pod č.j.: VS/1-1/79685/10-R
Zapsán ve VR: Krajský soud v Brně, oddíl L, vložka 14749

mobilní telefon: (+420) 607 732 721
ID datové schránky: dd2te69
e-mail: info@klub-pratel-lokalek.cz

Transparentní účet u Fio banka, a.s. č.ú.: 2200113770/2010
IBAN: SK9083300000002200113770 BIC kód/SWIFT: FIOZSKBAXXX

K3 - hrozí devastace veřejné hromadné dopravy na Karlovarsku?

05.07.2011 14:35

Už i v Karlovarském kraji nadešel čas na integrovaný dopravní systém (IDS). S blížícím se začátkem spuštění IDS však vyplouvají na povrch některé nebezpečné otázky, které všechny výhody zastíní... IDS má v praxi utvořit v celém kraji jednotný odbavovací systém, jednotné jízdné, časové návaznosti. Znamená to tedy, že všichni dopravci pojedou na stejné relaci za stejnou cenu, při přestupu budou jednotlivé spoje na sebe navazovat a cestující si koupí jízdenku na začátku na celou cestu.

Pro pravidelné cestující se stane samozřejmostí předplatní jízdenka K3. Nemělo by se také stávat, že přijede například z Bochova do Varů a na autobus/vlak do Ostrova budete muset čekat dvě hodiny, protože ten předchozí před 3 minutami ujel. Jenže, možné je i to, že místo IDS se v Karlovarském kraji dočkáme pouze předplatné elektronické karty K3.

Do celého projektu by měla být více zapojena veřejnost. Bylo by vhodné změnit třeba změnit některé jízdní řády. A vzhledem ke startu v roce 2012 jsme zatím o celém systému slyšeli velice málo. Plynou obavy, aby systém veřejnou dopravu spíše nepoškodil a neznamenal tak její zánik. Určitě bude zajímavá diskuze kolem cen. Jen pro ukázku, kolik stojí jízdenka, jede-li cestující 11 - 13km. U AD Ligneta regionalbus 26 Kč, DPKV 22 Kč, ČSAD AKV 23 Kč... v Ústeckém kraji jezdí AD Podbořany tuto relaci za 21 Kč, BusLine dokonce za 20 Kč.

Na internetu kolují zprávy a obavy, že elektronická karta K3 nepůjde použít pro České Dráhy. Tím by se významně snížil její význam a celý projekt by ztratil na smyslu. Nemluvě o tom, že trať 140 Cheb - KV - Chomutov je páteří dopravy v Karlovarském kraji. V souvislosti s tím by se měl znovu obnovit noční spoj (po 23 hodině) z Varů do Chomutova. I další problém pramení z jízdenky K3. Každý vlastník jízdenky si při vstupu do autobusu "odpípne" u řidiče, a tím se mu odečte cena. Hezké, ale to znamená i v systému MHD. Každý vlastník K3 totiž bude muset nastupovat předními dveřmi u řidiče! V Sokolově či Chebu se na MHD musí předními dveřmi nastupovat povinně, ale ve Varech ne.

O jak velké zdržení půjde, si jistě čtenář udělá obrázek sám. Jak by tedy celý IDS v lázeňském kraji měl vypadat? Zlepšení návaznosti spojů, přehledné jízdní řády bez příliš častých samoúčelných změn, přehledný a funkční tarif a informace v každém voze, hodně předprodejních míst, tarify a zóny vylepeny v každém voze a zaintegrování významných míst v okolí do systému IDS (to by výrazně pomohlo). Cestující veřejnost může jen doufat, že tvořitelé IDS Karlovarského kraje projekt dovedou do konce bez zbytečných chyb.

  • autor: Martin Fencl
TOPlist