Hájíme veřejný zájem ve věcech drážní dopravy.

Železniční síť je jako živý organismus.
Čím rychleji ji osekáváme, tím rychlej umírá ...

Klub přátel lokálek, z.s.

Dukelských hrdinů 3/2590
690 02 Břeclav
IČ: 22871632

Registrace: MV ČR 19.4.2010 pod č.j.: VS/1-1/79685/10-R
Zapsán ve VR: Krajský soud v Brně, oddíl L, vložka 14749

mobilní telefon: (+420) 607 732 721
ID datové schránky: dd2te69
e-mail: info@klub-pratel-lokalek.cz

Transparentní účet u Fio banka, a.s. č.ú.: 2200113770/2010
IBAN: SK9083300000002200113770 BIC kód/SWIFT: FIOZSKBAXXX

Doprava na Rýmařovsku by si vstřícné gesto zasloužila

25.09.2012 19:30

Článek je reakcí na názor čtenáře Josefa Jelínka, otištěný v Rýmařovském horizontu č. 17/2012 v pátek 14.9.2012. Celý text včetně reakcí starosty města a pracovníka KCOD ČD si můžete přečíst zde.

V minulém čísle Rýmařovského horizontu jsem zaznamenal příspěvek pana Jelínka, týkající se jízdního řádu na trati 311 z Valšova do Rýmařova, i dvě odpovědi na tento příspěvek. Osobně jsem zažil s naší tratí od loňského května mnohé. Rozčilení nad chystanými změnami v květnu loňského roku, připomínkování v červnu a deziluzi v říjnu, když se ukázalo, že změny budou prosazeny přesně tak, jak byly navrženy. Následovala marnost v prosinci loňského roku a v lednu roku letošního, když vlaky zely prakticky prázdnotou. Až v březnu jsem viděl vlak poprvé slušně zaplněn (pro úplnost se jednalo o sobotu 17. 3. a o spoj s odjezdem z Rýmařova v 8:29). V březnu jsem také na kraj poslal petici, kde jsem požadoval zrušení všech změn a kterou podepsalo okolo 250 cestujících. Petice byla v dubnu zamítnuta. Jak jistě uznáte, na jednu krátkou lokálku je to až příliš mnoho prožitků.

V květnu byla na dráze spuštěna akce, na základě které se jezdilo (a stále jezdí) mezi Rýmařovem a Bruntálem za poloviční jízdné. A konečně v červnu byl v autobusové dopravě zaveden integrovaný dopravní systém ODIS. Ten nyní umožňuje využívat jednu předplatní jízdenku na vlaky i příměstské autobusy, což dříve možné nebylo. Pravidelné cestování třeba mezi Rýmařovem a Bruntálem může nově vyjít mnohem levněji než dřív. Jak je to možné? Z Rýmařova do Bruntálu jsou teoreticky zapotřebí 4 zóny. Ale za určitých okolností stačí zóny tři. Autobusová zastávka Seliko a železniční stanice v Bruntále jsou totiž hraničními zastávkami. Patří do zón Bruntál a Václavov/Valšov. Pokud budete tedy pro cesty mezi Rýmařovem a Bruntálem kombinovat vlaky s autobusy jedoucími přes Václavov, vystačíte se 3 zónami. Úspora? 176 Kč měsíčně pro studenty, pro ostatní rovnou 235 Kč.  Počet vlaků a příměstských autobusů přes Václavov je ve všední den v obou směrech okolo dvaceti. Proč tedy nejezdit levněji, když to systém dělení na zóny umožňuje?

Zmíněné kroky vlaky poněkud zaplnily. Ve špičce vlaky mezi Bruntálem a Rýmařovem jezdí okolo 25 cestujících, byť třeba ne v celém úseku. Jak se ale bude situace vyvíjet, až bude akce zrušena? A co s autobusy z Rýmařova do Bruntálu přes Břidličnou? Některé jezdí ještě méně naplněné než vlaky. V řadě případů jedou ve stejnou dobu co vlaky. Po loňských změnách v drážní dopravě bylo přitom oznámeno, že autobusy přes Břidličnou se zatím nebudou měnit po dobu ověřovacího provozu nových vlakových spojů. Ten ale, při vší úctě, již skončil! Vlaky doznaly změn loni, ale autobusů se zatím změny skoro nedotkly. Nestálo by za to, upravit autobusy přes Břidličnou tak, aby si nekonkurovaly s vlaky? A aby zároveň vznikla návaznost na vlaky do a z Olomouce alespoň tam, kde je dlouhá mezera mezi přímými autobusy přes Dlouhou Loučku? V mnoha případech by stačil nevelký časový posun (10-15 minut). Jízdní řády přece nejsou dogma, spoje mají jezdit tak, aby veřejnosti sloužily co nejlépe a aby na sebe navazovaly.

Jak uvádí pan Freith, denně jede z Rýmařova do Olomouce okolo 7 autobusů. Počet snad dostačující, časové polohy spojů bohužel často krajně nevhodné, zejména odpoledne v pracovní dny. V Olomouci je autobusové nádraží od vlakového daleko, v Přerově ujíždějí přípojné vlaky cestujícím „před nosem“. Jistou šanci bych viděl ve změnách odjezdů autobusů do Přerova tak, aby v Přerově bylo možno přestupovat na vlaky do Brna a Břeclavi. Chvályhodným příkladem je změněný sobotní odpolední spoj do Přerova, který nyní z Rýmařova odjíždí v 15:25 (spoj dřív odjížděl ve 14:05). V Přerově je pak čekací doba na vlak do Břeclavi 15 minut, na vlak do Brna 30 minut a na vlak do Vídně 40 minut. Osobně bych byl rád, kdyby podobně navržený autobus jezdil i v pracovní dny, nebo alespoň v pátek jako posilový autobus. Koneckonců, v pátek jezdí odpolední autobus do Olomouce (ve 14:05) často naplněn až „po strop“, což s deklarovaným pohodlím nemá společného zhola nic. Pro úplnost se sluší dodat, že pan Freith jaksi neuvedl, že i mezi Opavou a Rýmařovem jezdí v pracovní dny 7 autobusů a o víkendu 4-5 autobusů. Rychlých, přímých. Rozhodně je nechci kritizovat. Ba naopak – v opačném směru jedou do Šumperka, odkud se dá velmi dobře dostat do Čech.

Rýmařov má s okolím zdánlivě spojů dostatek. Bohužel často se souběžné spoje časově téměř kryjí, zatímco jinde vzniká zbytečná mezera. Pan Jelínek má kus pravdy v tom, že se tu na nás zapomíná. Nejsem osobně již nakloněn tomu, aby se na naši dráhu vrátil starý jízdní řád v nezměněné podobě. Na to využívám nové vlakové spoje příliš často. Nicméně to, že máme z Rýmařova blíž do Olomouce než do Ostravy a že civilizace není jen na východ od Opavy, je prostě fakt. A v Ostravě na krajském úřadě by to konečně měli vzít na vědomí. Upravit alespoň jízdní řády autobusů tak, aby zůstal zachován jistý minimální komfort cestování v případě potřeby cestovat za hranici kraje, bych po změnách v drážní dopravě považoval za vstřícný krok. Už jen proto, že by zlepšené dopravní spojení, které má Rýmařov se zbytkem Moravskoslezského kraje od prosince 2011, nebylo na úkor spojení Rýmařova s Olomoucí a s jižní Moravou.

Nakonec si nemohu odpustit následující: Většina motoráků z těch, co do Rýmařova zajíždějí, již prošla určitou modernizací, občas se sem ale zatoulá i nějaký ten nemodernizovaný, s koženkovými sedačkami s nízkými opěradly a s rezavými okraji oken. Takové vlaky jednoduše nemají šanci, aby si nové příznivce získaly. A ač to zní tvrdě, je to realita. Dle informací pana Marka Říhy, zaměstnance ČD, přitom právě kraje konkrétně určují, kde budou jaké vozy jezdit. Toto je zejména důležité, pokud si uvědomíme, že je řeč o trati, kde vlakům silně konkurují autobusy! Znamená to, že kraj opravdu o naši trať zájem nemá a zrušení osobní dopravy na ní by spíš uvítal? Odpovědět si netroufám.

  • autor: Jan Steiner
TOPlist