Hájíme veřejný zájem ve věcech drážní dopravy.

Železniční síť je jako živý organismus.
Čím rychleji ji osekáváme, tím rychlej umírá ...

Klub přátel lokálek, z.s.

Dukelských hrdinů 3/2590
690 02 Břeclav
IČ: 22871632

Registrace: MV ČR 19.4.2010 pod č.j.: VS/1-1/79685/10-R
Zapsán ve VR: Krajský soud v Brně, oddíl L, vložka 14749

mobilní telefon: (+420) 607 732 721
ID datové schránky: dd2te69
e-mail: info@klub-pratel-lokalek.cz

Transparentní účet u Fio banka, a.s. č.ú.: 2200113770/2010
IBAN: SK9083300000002200113770 BIC kód/SWIFT: FIOZSKBAXXX

Británie naprosto zvrzala privatizaci svých železnic

08.10.2012 00:45

Dvacet let po privatizaci je každoroční provoz britských železnic o 39 miliard Kč dražší, než když provozoval britské železnice stát. Nejnovější analýza odborníků dokazuje, že by stát tuto částku každoročně ušetřil, kdyby byly britské železnice znovu sjednoceny a znárodněny.

Nyní došlo k dalšímu spektakulárnímu projevu nekompetentnosti britské vlády. Musela zrušit rozhodnutí udělit koncesi na provoz na nejlukrativnější, západní železniční trase v Británii (z Londýna do Glasgow) firmě FirstGroup, protože se ukázalo, že rozhodnutí mělo celou řadu závažných procesních chyb. Christian Wolmar, odborník na britské železnice, k tomu napsal v deníku Times:

"Toto byla železniční katastrofa, která se musela stát. Proces udělování soukromých koncesí, vynález, který se hodí daleko víc pro KFC než na železnici, hrozil už dlouhou dobu explodovat.

Koncese na provozování vlaků po východním pobřeží Británie (Londýn do Edinburgu) musela být "dočasně" r. 2009 znárodněna a stále tam vlaky nyní provozuje stát, protože koncesionář udělal bankrot. A nyní vláda vyhodí do vzduchu z kapes daňových poplatníků 40 milionů liber za zvoraný konkurs na koncesi pro železniční trasu na západě země.

Osm soukromých železničních společností v Británii nyní pracuje v tzv. "speciálním režimu" a dostávají zvýšené dotazce od státu, protože jejich podnikatelské plány na provozování koncesí byly příliš optimistické a tyto železniční společnosti jsou v hluboké ztrátě. Je to největší krize britských železnic od řady železničních neštěstí, k nimž došlo kolem roku 2000.

Jakmile byly zveřejněny podnikatelské plány na provozování železnice po západním pobřeží Británie, hned bylo jasné, že se chystá katastrofa. Všechny ty podnikatelské plány byly hrdinsky optimistické. Předpokládaly každoroční růst zákazníků o 7 procent po dobu celých 13 let. First Group, která koncesi získala, předpokládala každoroční růst počtu zákazníků po dobu 13 let o 10,3 procent. Uchazeči o koncese věděli, že ministerstvo dopravy schváli takový podnikatelský plán, který bude předpovídat nejvyšší míru zisků.

Žádná železnice na světě takto nefunguje. Železniční koncese jsou sice udělovány běžně i v Evropě, ale riziko ohledně objemu zisků (příjem z prodeje jízdenek) na sebe bere vláda, která je nejvhodnějším nositelem takového rizika, a to z prostého důvodu. Využívání železnic přímo závisí na stavu ekonomiky a nikdo neví, jaký tento stav bude příští rok, nemluvě o době za 13 let. Nutit soukromé firmy, aby předvídaly budoucnost, je přesně to, co vedlo k bankrotu na východní železniční trase v Británii.

Zřejmě bude znovu vytvořen nezávislý úřad, který bude hodnotit žádosti o koncese, podobný, jaký labouristická vláda zřídila r. 2001, který však byl r. 2006 zrušen. Všechno na železnici kromě vlaků se pohybuje v kruzích.

  • zaslal ing. Antonín Minařík
TOPlist